Roihuvueren Käpy & Kantarelli jakaa ruokaa, juomaa, matkailua ja elämää kaupungissa ja vähän maallakin. Reseptini ovat kotikokeille, jotka eivät omista mittalusikoita ja osaavat lukea minun välillä ranskalaisilla viivoilla heittämiä reseptejä. Matkavinkkini niille, jotka jakavat puolestaan omansa minulle.

lauantai 6. elokuuta 2011

Paratiisimaissi

Sherrytynnyreitä matkalla hyllyille akvavitin kypsytykseen

Vierailin viime vuonna Oslossa tutustumassa Linie Akvavitin valmistukseen ja historiaan sekä seuraamassa kokkikilpailu Linie Awardsien vuoden 2010 mittelöitä. Matkan kohokohtia oli opastettu käynti Arcuksen tehtaalla, jossa akvavit maustuu kuukausitolkulla vanhoissa sherrytynnyreissä. Minä sitten rakastan tehdasvierailuja!


Tehtaan jännittävin huone oli vanha maustehuone, joka on edelleen käytössä eri akvaviteja maustettaessa. Puulaareissa luukkujen alla oli mm. tillin siemeniä, fenkolia, anista, muskottia ja paradis kornia. -Öö sis whattafakkia?


Mä oon aina luullut, että tunnen paljon mausteita ja ruoka-aineita eri maailmankolikista, mutta törmäsinpä taas kerran täysin uuteen ja käsittämättömään mausteeseen. -Joka ei edes tuoksunut miltään. Pitihän sitä haistaa ja maistaa.

Paradiskorn on kuin pienen pieni maissinjyvä, se muistuttaa muodoltaan myös sarviapilan siementä, jota käytetään intialaisessa ruoanlaitossa, mutta on mustavalkoinen, kuin rikottu mustapippuri. Kun pippuria puraisee, leviää suuhun uskomattoman vahva pippurinen polte ja katajainen maku. Kataja viittaa tietenkin viinatehtaalla giniin, mutta mitä ihmettä tällä mausteella tehdään ja miksi mä en ole siitä ennen kuullut?

Wikipedia kertoo, että paradiskorn on suomeksi meleguettapippuri, joka on ollut keskiajalla yleinen mauste keski-euroopassa. Maustetta ei saa suomesta, mutta sitä saa kuitenkin tuoda maahan. Ja puhutaan jäljempänä nyt sitten paratiisimaissista, koska se on musta kivempi nimi kuin meleguettapippuri ja mä voin päättää kaikesta mun blogissa, hehee!
Halvor annostelee paratiisimaissia kotiivietäväksi

Arcuksen tislaaja Halvor Heuch ei tietenkään paljasta viinojen reseptejä (ja sitäpaitsi mä ostan viinani mielelläni ammattilaisten tislaamina ja keskityn ruoanlaittoon), mutta vinkkaa valmistavansa joka joulu jääkellarin lohta niin, että ennen suolaliemen kaatamista lohen päälle hän ripottelee kalan pinnalle rouhittua paratiisimaissia.

Halvor myös antoi mun ottaa mukaan pussillisen paratiisipippuria. Olen sitä vuoden päivät säilyttänyt keittiöni kuivakomerossa ja odottanut inspiraatiota ja tänään se iski :
Pienen pienet maissinpyörylät

Rouhittu Paratiisimaissi on sisältä lumenvalkoista

Paratiisimaissilla maustettua siikatartaria
  • 2 siikafilettä ruodot nypittyinä
  • 1 pieni salottisipuli
  • 2 rkl pieniä kapriksia (hieman hienonnettuna, jos et löydä pieniä)
  • 2 rkl ruohosipulia
  • ½ sitruunan kuori raastettuna
  • 3 rkl sitruunan mehua
  • 2 tl sormisuolaa
  • ½ tl paratiisimaissia rouhittuna (valkopippuri käy myös hyvin!)
  • 2 rkl oliiviöljyä
Hienonna siikafileet ja salottisipuli. Sekoita siika, sipuli, kaprikset, ruohosipuli ja sitruunan kuori. Puserra päälle sitruunanmehu ja mausta suolalla ja pippurilla. Lorota päälle oliiviöljy ja anna maustua jääkaapissa pari tuntia. Tarkista maku ennen tarjoilua ja tarjoa leivän tai hapankorpun kera. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti