Roihuvueren Käpy & Kantarelli jakaa ruokaa, juomaa, matkailua ja elämää kaupungissa ja vähän maallakin. Reseptini ovat kotikokeille, jotka eivät omista mittalusikoita ja osaavat lukea minun välillä ranskalaisilla viivoilla heittämiä reseptejä. Matkavinkkini niille, jotka jakavat puolestaan omansa minulle.

lauantai 21. huhtikuuta 2012

Bublén simpukka

Kuulinpa eilen Michael Bublén konsertissa, että Cognacin alueella pääsisi maistamaan simpukoita, joihin tulee havunneulasia mausteeksi. Simpukat on mun suurinta herkkua! Harvoin pystyn ohittamaan simpukat ravintolan listalla, ellei kyseessä ole asiakasomistajaravintola, joiden merellisistä annoksista mulla ei ole kuin ikäviä kokemuksia. No tätähän pitää päästä kokeilemaan!

Makustelin simpukoita ja tulevaa Cognacin matkaani mielessäni, kunnes tämä laulava kanukki varasti lopullisesti mun koko huomion (livenä mies on hurmaava paketti ja keikka oli oikein viihdyttävä) ja vaihdoin suunnitelmani kanadan matkaan, josko sieltä löytyisi mullekin musikaalinen rakastaja.

Lauantaina olen taas realisti. Kanadaan tai Cognaciin en pääse vähään aikaan ja simpukat ovat tähän aikaan vuodesta edullisia, joten täytyy tehdä kompromissi: Moules á la Canadien en Cognac.

Moules a la cognaciin tulee tietenkin konjakkia (liekitykseen) ja vaahterasiirappia (tässä kohtaa voidaan mennä pahasti metsään), havunneulasia täytyy kerätä metsästä seuraavalla reissulla, miksei vaikkapa kuusenkerkkiä? Ja pinjansiemeniä ja kirsikkatomaatteja tuomaan rustiikkisuutta.

Watch this space yllä olevaan kokeiluun.

Onnellinen Minä Oslon edustalla keräämässä lempinilviäisiäni.
Tiesittekö muuten, että Norjassa, jossa sinisimpukoita on vaikka hurumycket pitkin vuonojen kylmiä rantavesiä, terveysviranomaiset ilmoittavat kansalaisilleen, milloin on sopiva aika kerätä simpukoita?

http://www.newsinenglish.no/2011/07/11/mussel-warnings-in-effect/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti